Keitä kaikkia meillä täällä Avisilla on töissä pitämässä huolta siitä, että saat auton allesi ja että palvelu pelaa? Tervetuloa mukaamme kurkistamaan autovuokraamon kulissien taakse! Tänään tutustumme asiakkaiden tärkeään kontaktiin, avainasiakaspäällikkö Jyri-Pekka Tullaan.
Kuka siis oikein on Jyri-Pekka? - Olen 32-vuotias, syntynyt ja kasvanut Konnevedellä Keski-Suomessa. Sieltä päädyin useamman mutkan kautta tänne pääkaupunkiseudulle, jossa nyt asustelen. Viimeiset kuusi vuotta olen toiminut autonvuokrausalalla Suomessa ja myös Islannissa, jossa työskentelin matkailuautoja vuokraavassa yrityksessä pariinkin eri otteeseen. Mikä houkutteli sinut nykyiseen tehtävääsi avainasiakaspäälliköksi Avisille? - Tulin taloon aprillipäivänä 2019. Avisissa erityisesti houkutteli mielenkiintoinen yhdistelmä kotimaista, pientä ja ketterää perheyritystä, joka toisaalta pyörittää kansainvälistä suurta brändiä täällä Suomessa. Itse tykkään nimenomaan asiakastyöstä. Minusta tämä on pitkäjänteistä puuhaa, jota tehdään vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Tiivistetysti voisi sanoa, että tehtävänäni on huolehtia nykyisistä asiakkaista ja auttaa heitä kehittymään, sekä pitää silmät auki sille, miten voisimme uusien asiakkaiden autohaasteita ratkaista. Miten sitten huolehdit asiakkaistasi ja missä autat heitä? - Tapaamme toki sovitusti asiakkaiden kanssa, seuraamme raportteja ja reagoimme ennusteisiin. Mutta ennen kaikkea asiakkuuden hoito on vuoropuhelua, jossa tulisi olla mahdollisimman matala yhteydenottokynnys. Kerään esimerkiksi palautetta toiminnastamme kaikkia osapuolia myöten – jos vuokraamme auton sopimuskumppanillemme, meitä kiinnostaa saada palautetta toiminnastamme paitsi suoraan kumppanilta, myös itse loppukäyttäjältä. Samoin kuulemme mielellämme asiakkaan toiveita ja suunnitelmia. Kun tiedämme tarpeista ennakkoon, pystymme varautumaan niihin oikeanlaisella kalustolla ja varaamaan sen asiakkaan käyttöön. Näin toiminta on sujuvaa ja auto valmiina käyttöönottoon. Tuleeko vuokraustoiminnassa vielä yllätyksiä asiakkaille? - Joskus pitkäaikaisen autonvuokrauksen ja leasingin erot mietityttävät yritystä. Tarjoamassamme pitkäaikaisessa autonvuokrauksessa asiakas ei ole sidottu autoon vaan ottaa sen käyttöön joustavasti ja oikean tarpeen mukaan. Vuokrauksen voi katkaista vaikka jo kuukauden kuluttua. Klassinen kuva autonvuokraajasta lienee liikematkustaja menossa tapaamiseensa. Heitä on toki paljon asiakkainamme, mutta tarjontamme on laajempi. Meiltä yritys voi ottaa myös odotusajan auton, kun se varsinainen hankinta on vielä tulematta, tai huollon sijaisauton tai projektiauton. Nämä voivat olla yhtä hyvin henkilöautoja kuin hyötyajoneuvojakin. Jos esimerkiksi viherrakennusalan yrityksellä on vilkasta toukokuusta syyskuuhun, se voi vuokrata meiltä pakettiauton sesongin ajaksi. Tai lappilainen matkailuyrittäjä voi ottaa auton käyttöönsä vain talvikaudeksi. Ei kuluja, auton varastoimista tai ylläpitoa hiljaisena aikana! Miksi yrityksen kannattaisi tulla meidän sopimusasiakkaaksemme? - Kun yritys kilpailuttaa autovuokraamopalvelut koko käyttövolyymillään, pystymme räätälöimään sille juuri sopivanlaisen palvelupaketin. Lisäksi kertakilpailutus säästää yritykseltä aikaa ja vaivaa, kun ei jokaista autotarvetta varten tarvitse lähteä kilpailuttamaan tarjontaa. Auton tarve voi olla usein äkkinäistä. Valmiin, luotettavan kumppanin kanssa vuokraaminenkin onnistuu nopeammin, kun toiveet ja toimintatavat ovat jo tuttuja molemmin puolin. Ja sitä mukaa, kun yhteistyömme syvenee, asiakas voi vinkata meille myös uusia ajatuksia tai toiveita palvelusta tai vaikkapa automalleista. Toiveista puheen ollen – jos sinä voisit hankkia itsellesi minkä tahansa auton, mikä se olisi? - Se olisi varmaankin 80-luvun Toyota Landcruiser. Maastokäyttöön suunnitellulla nelivedolla pääsisi paikkoihin, joihin tavallinen henkilöauto ei vie. Neliveto olisi apuna retkillä ja ulkona liikkumisessa, ja sillä voisi mennä tutkimaan vaikkapa Islannin sisämaata tai offroad-kohteita. Aamun kuljetukset on jo hoidettu, joten autot ehtivät hetken huilata tien vieressä. Taustalla kuvaustiimillä on sen sijaan vilske vasta alkamassa. Mikrofoneja ja kamerajalustoja asennetaan pihamaalle.
Käynnissä on keväällä 2022 ilmestyvän Suurin pudottaja -reality-ohjelman kuvaukset, joihin tuotantoyhtiö Endemol Shine on vuokrannut kalustoa Avisilta. Endemol Shine tuottaa reality-tv-ohjelmia ja käsikirjoitettua draamaa, joita kuvataan niin ympäri Suomea kuin ulkomaillakin. Mitä tv-tuotanto autolta edellyttää? - Auton käyttötarve vaihtelee tuotannosta riippuen, mutta tavallisesti niitä käytetään henkilöstön, rekvisiitan ja muun tarpeiston liikuttelemiseen, kertoo tuotantopäällikkö Kata Sandström (kuvassa). – Joskus myös kilpailijoita kuvataan ja haastatellaan matkojen aikana minibusseissa. Tällöin tarvitaan tilaa ainakin äänittäjälle ja kuvaajalle, joskus myös toimittajalle, joka esittää kysymyksiä. Kevyemmässä versiossa minibussin sisälle kiinnitetään GoPro-kamerat, jotka taltioivat tapahtumat editoitavaksi. Tilaa rekvisiitalle ja luotettavuutta tielle Tilavuus on muutenkin ydinkriteereitä ohjelmatuotannon autokalustossa. Valokalusto, kamerat ja rekvisiitat vievät paljon tilaa. Niinpä tiimit liikkuvatkin farmareilla tai pakettiautoilla. Monipuolinen autokalusto pitää saada alle yhdestä paikasta, olipa kyse sitten minibussista tai farmarista. - Myös autojen luotettavuus on tärkeää, Kata korostaa. – Toimimme tiukalla aikataululla. Siksi tarvitsemme huolletut ja toimivat autot sekä toimivan asiakaspalvelun. Myöhästymiset ja yllätykset kertautuisivat koko tuotantoon. Auton tyypillinen työpäivä Kuvaustilanteet elävät joka tuotannossa eikä kahta samanlaista työpäivää tule vastaan. Suurinta pudottajaa kuvataan puolet viikosta Hämeenkylän kartanon tiloissa Vantaalla. Tavallisina kuvauspäivinä vuokra-autot hoitavat juoksevia asioita: niillä esimerkiksi noudetaan tarvikkeita kaupasta ja kuljetetaan henkilökuntaa. Pari kertaa viikossa pihalle tulee enemmän säpinää, kun kuvauksiin tai treeneihin lähdetään muualle. Kuin karavaaneihin autoihin lastataan tekniikka, kuvaajat, ääni- ja valomiehet sekä juontaja, ja ne suuntaavat kulkunsa noin puolen tunnin säteelle pääkaupunkiseudulta uusia kuvauksia varten. Sinne siis auto taas katoaa, kohti uusia ottoja. --- Endemol Shine kuvaa tällä hetkellä kolmatta kautta Suurin pudottaja -reality-ohjelmaa. Ohjelman juontaa Anni Hautala, ja valmentajina toimivat Janni Hussi sekä Jari Sorsa. Ohjelma nähdään Nelosella vuonna 2022. |
Asiaa autoilustaTässä Avisin ja Budgetin yhteisessä autoaiheisessa blogissa juttelemme autoihin, autonvuokraukseen ja autolla liikkumiseen liittyvistä ajankohtaisista aiheista sekä jaamme retkivinkkejä, ideoita ja ajatuksia. Kategoriat
Kaikki
Arkisto
joulukuu 2021
|